Janikan kesätyö vetomestarin kuljettajana
Janika Jokela haki Hämeenaholle koneenkuljettajaksi kesätöihin 2023. Kyseessä olisi hänelle uuden laitteen kuljettaminen, mutta hyppääminen vetomestarin rattiin tuntui mieluisalta tehtävältä.
Raahessa asuva Janika huomasi netissä Hämeenahon kesätyöpaikkailmoituksen, ja laittoi hakemuksen vetomestarin kuljettajaksi.
– Olin aiemmin yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, joten raskaasta kalustosta oli aiempaa kokemusta. Vetomestari oli uusi laite minulle, mutta työhistoriani madalsi kynnystä ottaa uusi mielenkiintoinen laite haltuun.
Työpaikkahakemuksen jälkeen rekrytointi eteni vauhdikkaasti, ja muutaman päivän päästä Janika oli Hämeenaholla haastattelussa.
– Olen kolmannen polven hämeenaholainen, mutta en nostanut haastattelussa asiaa esille, vaan hain työtä omilla näytöilläni ja persoonana.
Janikan aiempi työkokemus ja sujuva haastattelu johtivat kesätyöhön Raahen SSAB:n tehdasalueelle vetomestarin kuljettajaksi. Tehtävänä tuli olemaan terästehtaan tuotteiden kuljetus satamaan.
Hyvä perehdytys loi pohjan onnistuneelle kesätyölle
Janika oli käynyt logistiikka-alan koulutuksen, ja aiemmassa työssään myös SSAB:n tehdasalue oli osin tullut tutuksi. Uusi työnantaja sekä uusi työnkuva ja laite kuitenkin vaativat perehdytyksen myös tehdasalueen laajemman käytön näkökulmasta.
– Sain kattavan ja hyvä perehdytyksen. Hämeenaholla käytiin yrityksen toimintatapoja läpi ja erityisesti turvallisuusasioita. Tehdasalueella pääsin ajamaan ja perehtymään vetomestariin. Lisäksi SSAB:lla oli nettipohjainen turvallisuusperehdytys.
Janika omaksui laitteen ja työnsä, jota helpotti myös Hämeenahon ja tehtaan työyhteisö.
– Minut otettiin hyvin vastaan, eikä missään vaiheessa tullut ulkopuolinen olo. Sain apua aina, kun sitä tarvitsin.
Janikan työ on itsenäistä, muttei yksinäistä.
– Pidän siitä, että saan itse ratkaista työjärjestystä ja olla vastuussa tuotteiden kuljettamisesta. Työ on kiireistä, mutta olen myös paljon tekemisissä muiden tehdasalueella työskentelevien ihmisten kanssa. Työni on lisäksi vaihtelevaa ja jokainen työvuoro on erilainen.
Vuorotyön Janika näkeekin osaksi työn ja muun elämän mielekkyyttä.
– En ole aamuihminen ja pidän erityisesti yövuoroista.
Raahen SSAB:n 500 hehtaarin tehdasalue sisältää masuunien, terässulaton, valssaamon – ja mainitun sataman – lisäksi muun muassa voimalaitoksen, laboratorion, paloaseman ja Hämeenahon ylläpitämän korjaamon. Teitäkin alueella on 40 kilometriä, joita käyttää todella laajalla skaalalla erikokoinen kalusto ja kulkuvälineet. Uudelle tulokkaalle on kirjaimellisesti liikkuvia osia paljon huomioitavaksi ja opeteltavaksi.
Kesän jälkeen Janika pystyy kuitenkin toteamaan perehdytyksen ottaneen huomioon oikeita asioita.
– Perehdytys oli niin hyvä, ettei yllätyksiä ole tullut vastaan.
Kesätyön tulokset palkittiin jatkosopimuksella
Vetomestarin kuljettajan työ oli Janikalle uusi kokemus, jonka hän otti mielenkiinnolla vastaan.
– Parasta työssäni on ollut sen vaativuus, vaihtelevuus ja työnteon itsenäisyys. Ja on ollut kiva tuntea onnistuneensa. Olen saanut kehuja Hämeenaholta ja tehtaan työntekijöiltä.
Janikan ja työnantajan molemminpuolinen tyytyväisyys onkin johtanut jatkosopimuksiin: ensin kesälomittajasta jatkokauteen ja tuorein sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, eli Janika on vakinaistettu.
– Jatkossa pääsen kokeilemaan ja opettelemaan muitakin itselle uusia koneita ja näin kasvattamaan osaamistani. Sijaintini tulee olemaan edelleen SSAB:n tehdasalue.
Työn vaihtelevuus ja uuden laitteen lisääminen kokemuspankkiin miellyttävät Janikaa, kuten yötyötkin.
– Yövuoroissa jää kaikelle muulle paljon enemmän aikaa. Useat ystäväni ovat myös vuorotöissä, ja voin tavata heitä päiväsaikaan. Myös koiran kanssa luonnossa ulkoilu lataa akkuja mukavasti.
Janikan ja Hämeenahon kohdalla kaikki tuntui osuvan kohdalleen. Janikan asenne ja mielenkiinto oppia ja omaksua uutta sekä Hämeenahon perheyhtiön toiminta sopivat hienosti yhteen.
Inspiroiduitko Janikan tarinasta? Katso avoimet työpaikat tai laita avoin hakemus tulemaan – vaikka tulevan kesää ajatellen.